Skogsfen

Alla inlägg den 29 november 2012

Av skogsfen - 29 november 2012 07:55

Hej på er!

Min mormor var hela min värld när jag var liten. Jag bodde hos henne och träffade mamma på helgerna då hon var hemma. Mormor var född i ett så kallat "bättre hem" med det menades "gott om pengar". Men mormor blev kär i en "vanlig" man och trotsade sin familj och gifte sig med honom. Hon blev förlåten och när hennes mamma blev gammal så bodde hon också långa perioder hos sin dotter (min mormor). Min morfar startade en affär tillsammans med en släkting och det gick som på räls först sen sprack det och kompanjonerna blev osams. Konkurs och elände. Men mormor klagade inte, hon kavlade upp ärmarna och öppnade servering för ungkarlar. Under tiden började morfar om, lite stilla och byggde upp en verksamhet igen. Allt ljusnade för dem. De fick tre barn, en son och två döttrar. När min mamma var tio år dog plötsligt hennes pappa (min morfar). Så då stod mormor ensam med tre barn och kriget för dörren. Men jag hörde aldrig mormor beklaga sig eller berätta om de gamla svåra tiderna. Nej hon var alltid glad och duktig, lagade otroligt god mat. Duktig på handarbeten och sydde på en symaskin som man trampade. Hon fick leva tills hon blev 82 år.  Men i mitt hjärta lever hon än. Det finns mycket mer att berätta om min mormor men det kommer kanske en annan gång.


Kramar från Fen

              

 


I dag just i dag 
minns jag mormor 


så tydligt 


hur hon 
höll min hand 


i sin 
när vi skulle 
gå in till stan 
över bron 
som knirrade lite grann 


hur hon strävade på 
och brydde sig om 
och skyddade 
mig från 
storm efter storm 


för jag var 
ett 
sånt där 
oäkta barn 


 

 

Ett ord på vägen: Kärlek är en gåva, vörda den ömt.



Presentation


Jag är som jag skrivit på Presentationen , skrivglad, läsglad, matglad och bara glad

Allt på denna blogg är mitt.

Don't touch my site

SMILE

        

                 

                       
 

Skriv något magiskt ♥

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Kategorier

Du frågar jag svarar.

2 besvarade frågor

Tidigare år

Vem är här?

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2012 >>>

VÄDRET

Rufus.

 

Ronja.

 

Spöket

 


Ovido - Quiz & Flashcards