Skogsfen

Alla inlägg under december 2012

Av skogsfen - 9 december 2012 18:45






  Först gjorde vi julgodis sen åt vi pizza som min man fixade åt oss

Jättegott 

  

 

 

 

Ett ord på vägen: Ingenting går fortare för att man stressar, snarare tvärt om.

Av skogsfen - 9 december 2012 10:14






När första ljuset brinner
står julens dörr på glänt
då gläds vi åter alla att fira få advent.

När andra ljust brinner är snart lucia här,
Hon bjuder oss på kaffe
och bud om julen bär.

När tredje ljuset brinner,
vi juleklappar syr
och vi bakar kakor
och har ett fasligt styr.

När fjärde ljuset brinner,
vi hämtar julegran
och alla barnen räknar
dan före dan före dopparedan.

När alla ljusen brinner
då blir det jättekul
med klapparna och tomtarna
som önskar oss GOD JUL! 


Författare okänd, min man läser denna dikt varje advent.

Av skogsfen - 8 december 2012 11:20

Kikade ut och hoppsan där hade jag ju besök.  Äter på mina begenor (tror de heter så).

   

Kramar från Skogsfen.

  


Ett ord på vägen:  När det kommer oväntade gäster, bjud på dig själv.

Av skogsfen - 6 december 2012 10:01

  Nu har julstöket börjat. Brunkål är det första jag gör, luktar i flera dagar. Men gudagott att äta.

Bliderna ville inte som jag hur jag än gjorde så hamnade dom på fel håll.

Jag gör inte så mycket numer till jul, sill köper jag färdigt. Förr la jag in eget men med åren har jag blivit mer ekonomiskt tids och stressbesparande.

Det blir mycket vegetariskt pga att min mans flickor är vegetarianer. Finns mycket gott där, men en skinka har vi och köttbullar förstås.

Nytt på vårat bord är potatis och kesopaj med curry.

Pannkaksrulle med svampstuvning.

Hemmagjord röbetssallad.

Tomat och mossarellasallad.

Och lite till.

Men lång från alla dessa måstenrätter som ingen åt, för det fanns såååå mycket att välja på.

Ha det finnt i julköket

önskar Fen.

  


Ett ord på vägen: Så kärlek, skörda vänskap, lev väl.

  

Av skogsfen - 5 december 2012 20:33

 


Detta är det sista vi gjort i Pinglorna, hade Pingleträff förra ons har inte hunnit med att ta med detta.

Mycket enklare att göra än vad det ser ut. Men väldigt fint blev det.

Ja, nu pysslas det mycket i stugorna runt om i landet. Mysiga kvällar med skratt och prat. Jag vet att det är olika där med, alla får inte vara med i gemenskapen.  Men jag tycker ändå att vi som håller på med detta inte ska behöva ha dåligt samvete. Världen blir inte bättre för att vi avstår. Det är likadant med alkoholen, vi som kan sköta den ska inte be om ursäkt för att vi dricker ett glas eller två till god mat. Inget blir bättre av att alla får avstå. Däremot kan man ju ta hänsyn. 

Män som slår sina fruar är oftast väldigt osäkra och undfallande mot andra personer och de behöver hjälp för att lära om sitt beteende. När första slaget har kommit så måste man söka hjälp. Det blir bara värre och värre. Det finns så många olika beroenden och alla är tecken på att människan inte mår bra. Vi kan bara finnas där när de vill ha stöd. Under tiden får vi se till att vi själva mår bra, så vi orkar finnas där när de vill ha (min din) hjälp.

Det här blev inte vad jag tänkt skriva men nu är det skrivit så det får stå så.


Kramar från Fen


Ett ord på vägen: Man kan inte göra allt, men man kan göra något.

  

Av skogsfen - 3 december 2012 19:46

I dag kom dottern med yngsta barnbarnet lilla Saga 3 år, och med sig hade de en lingonkrans. Så fin, mormorslycka.

Saga tycker mycket om djur och en av mina katter tycker mycket om att bli smekt så där uppstod ett tycke mellan dem. Annars brukar mina katter gömma sig när det kommer någon. Här är det lugnt och fridfullt för det mesta och när det kommer barn blir det för stojigt tycker de. Sen var det mormors akvarier som var kul och gissa vad mormor hade i sin frys...glass. WOW. Älskade barn om jag bara är hälften av hur min mormor var mot mig så tror jag att vi ska komma överens lilla Saga och jag, för detta var första gången hon var här hos mig. En lång historia som inte blir bättre av att skrivas ner. Nu ser vi framåt och redan nästa helg kommer de stora barnbarnen för att göra julgodis då blir det, Mozartkulor,  pepparkakskola och rocky road  kanske hinner vi med snickers också.



Allt gott önskar Skogsfen.


  


Ett ord på vägen: Snön gör världen ljus, kärlek gör hela universum gnistrande ljust.

Presentation


Jag är som jag skrivit på Presentationen , skrivglad, läsglad, matglad och bara glad

Allt på denna blogg är mitt.

Don't touch my site

SMILE

        

                 

                       
 

Skriv något magiskt ♥

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Kategorier

Du frågar jag svarar.

2 besvarade frågor

Vem är här?

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

VÄDRET

Rufus.

 

Ronja.

 

Spöket

 


Skapa flashcards