Skogsfen

Direktlänk till inlägg 25 april 2013

Ufot tog mig inte!!!

Av skogsfen - 25 april 2013 17:21

Hej på er!

Jag lever fortfarande och bor kvar, och UFOT på bilden tog  mig inte heller, men jag har gjort annat några dagar och då har tiden inte räckt till er. MEN JAG HAR TÄNKT PÅ ER.

Mamma har blivit bättre och det känns bra hon har nu mat en gång om dagen, larm och nu vill hon ha städning med. Jag är såååå glad för att hon äntligen har gett med sig. Hon har envist hållit fast att hon ska sköta detta själv. Jag har inte fått hjälpa henne med städningen och hon har inte orkat göra det och inte heller sett hur det egentligen sett ut  för hon har väldigt dålig syn. Både jag och min bror har försökt övertala henne att ta emot hjälp åtminstone från oss, men nej, det har inte gått.

 

Jag har mått dåligt och ibland har jag i smyg torkat där jag kommit åt utan att såra henne. För jag förstår att hon inte vill vara till besvär och hon vill inte lägga börda på någon annan. Men istället för att lägga börda på oss har hon givit oss skuldkänslor för att vi inte har kunnat hjälpa henne. Så konstigt det kan bli för att man inte riktigt kommunicerar, och tar kanske för mycket hänsyn. För mig har hjärtat blivit lättare och när jag nu vet att hon äntligen får det hon är berättigat till. Att få njuta av sin ålderdom så gott det går, utan bekymmer för vardagsbestyr. 

Jag har varit hos henne några gånger och suttit och småpratat och försiktigt påpekat att det är svårt för henne med så nedsatt syn att kunna se, hur, och var det behövs dammas och torkas. Och det har givit resultat, måste småskratta lite med. För nu helt plötsligt så sa hon "vet du Ulla jag tror att jag ska ha lite städhjälp med, tycker nog att jag kan unna mig det nu eller vad tycker du" ???? Så nu så ska det komma någon var fjortonde dag och städar lite, och mamma fick hålla huvudet högt och jag och min bror kan dra en suck av lättnad. Högvinst tycker jag.

 

Måtte nu operationen bli av med. Hörde på radion att vi här genom Kommunal går kanske ut i strejk på måndag. Och då kan det bli så att en del operationer ställs in och skjuts på. Jag tillhör Kommunal själv så jag stöttar själva strejken och förstår att det är nödvändigt lönen i omvårdande yrken är låg, men samtidigt förstår jag ju att det vore tråkigt om det drabbade tredje man. 

 

Sen har det ve och fasa varit tre, 3, TRE, kalas denna vecka det sista är i kväll....sen väntar en ledig helg med familjemiddag på söndag.  Vad tror ni vågen säger på måndagsmorgon.Ja, jag har mina aningar jag...    

 

Kram på er från Skogsfen

  

Ett ord på vägen: Lev och lär av andra, dumt upprepa andras misstag. 

 

 

 

 
 
primrose

primrose

25 april 2013 20:43

Annars hade du kunnat blogga från en annan planet, och vi andra kunde ha fått information! ,-)))
Så skönt att din mamma mår bättre och vill ha hjälp!
Min mamma vill ta hand om allt, utom att handla och tvätta, vilket vi gör!
Det går bra, tycker jag, då kan vi titta till min mamma också, bor ju i en annan stad!
Tänk snart Maj månad ,-)
När allt slår ut, visst är det underbart ,-)
Ta hand om dig. KRAM Primrose .-)

http://enrosafluga.blogspot.com

skogsfen

26 april 2013 12:00

Ja jag är så glad för mammas skull.
Här är våren i full gång vit och blåsippor i backarna står...
Kramis

 
Inger Maryissa

Inger Maryissa

25 april 2013 22:06

Vad skönt som det ordnat sig för din mamma
Min mamma var likadan........ville klara allt själv..men det gick inte så bra i längden...
Håller tummarna för att operationen går bra.
kram

http://ingermaryissa.bloggo.nu

skogsfen

26 april 2013 12:00

Nej det gör ju inte det...men nu så blir det nog bra.
Kramis

 
TantGlad

TantGlad

26 april 2013 09:03

Äldre människor kan vara otroligt tjuriga och antingen vill dom inte vara till besvär för någon och att försöka klara sig själv, eller förstår dom inte vad som händer. Skönt för er att din mamma gått med på hjälpen.
Har själv en mor som är riktigt sjuk i sin diabetes nu och mest ligger och jag får inte in henne ens på sjukhus. Ja tjurig är hennes förnamn.
Strejken ja. Jag är själv utagen till strejk på måndag då jag jobbar på ett stort centralkök som gjör ALL mat ill dagisar och skolor i vår kommun. Får se hur det går nu?
Ha det jättegott fina du och kram från mig!

http://TantGlad.bloggo.nu

skogsfen

26 april 2013 12:01

Ja vi håller tummarna att allt ordnar sig till det bästa.
Kramisar.

 
Spanaren

Spanaren

26 april 2013 13:29

Har tänkt så länge fråga om din mamma och operationen men nu fick jag svar och tack för det.

Bra att du sådde in ett frö i ditt mammas huvud så att hon tror att hon kom på denna idé själv *snyggt gjort*

Sedan kanske ni får leja extra för fönster och sånt?!?!

Så bra att du får må gott nu i nuet ;.)

Ta nya tag om det blir baksmälla med vikten. Trägen vinner. Min tallriksmodell funkar bra *kul*

Ha en riktigt bra helg/kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

skogsfen

27 april 2013 09:06

Ja jag är sååå nöjd med hur det hela fick ett bra avslut. Jag är inte så orolig för vikten jag vet ju att jag syndat i veckan och jag vet att det går upp och ner. Men precis så som jag äter nu så kan jag leva, och då tror jag att i längden så ordnar det sig.
Kramar från Skogsfen.

 
tulipaner

tulipaner

26 april 2013 13:30

men underbart för mamma .och hoppas det blir bra med städningen,för det underlättar för alla ,och så får man kvalitets tid ihop i stället!
men det inte lätt och få dom och inse det ,men nu är det ju ok,så njut!
kalas:skrev du ,vi får en sån kalas helg nu:) men det kul,bättre än om det inte kalasades jämt:) var rädd om dig/kram

http://tulipaner

skogsfen

27 april 2013 09:07

Ja jag är såååå glad för mamma nu.
Kalasas har det gjorts i denna vecka 3 st + familjemiddag i morgon sön.
Kramar från Skogsfen.

 
Ingen bild

Bosse Lidén

26 april 2013 22:27

Vad bra att bördan lättade hos er syskon. Jobbigt att gå och tänka på sådant. Sedan fick du ett fint förnamn också. Det hette en av mina före detta flickvänner.
Kram Bosse

skogsfen

27 april 2013 09:13

Ja det känns skönt att mamma nu äntligen får slippa detta, och vi med. Jag håller inte med dig har aldrig gillat mitt namn, nu har jag vant mig. Till råka på allt elände så hette jag Lindström när jag var ung, just det statsrådet som inte neg för kungen. Det fick JAG lida för helt oskyldigt.
Kram från Skogsfen

 
kristinakicki

kristinakicki

27 april 2013 10:19

Viken tur att du hade kameran nära så att du kunde fota zeppelinaren.

Det är inte lätt att bli gammal. Min pappa var av den åsikten att hans barn skulle hjälpa honom i första hand och det var jobbigt. han bodde i ett stort hus med stor trädgård. Sen fick han hemtjänst och det blev mycket lugnare. Men snöskottningen skulle vi sköta. Det var tufft den vintern, jag hade mycket att skotta hem och sen gå upp till honom och skotta med ett skadat knä.Midsommaraftonskväll ringde han och talade om att han skaffat sig en lägenhet, vi syskon visste inget. Det var en skön känsla att det kom från honom själv.
Ha det gott du goa du som bryr dig om din Mamma så mycket.

http://kristinakickibloggplatsen.se

skogsfen

27 april 2013 15:53

Nej det är det sannerligen inte gamla har det inte lätt. Stackars de som inte har några anhöriga. Vad skönt att din pappa ordnade så själv.
Ha det gott du med, kramar från Skogsfen.

 
Ruth

Ruth

28 april 2013 20:03

Det är svårt för många äldre att ta emot hjälp från sina nära och kära, lättare att be om hjälp från utomstående. Det är bra att hon har resonerat med sig själv och tagit detta stora steget.
Unna dig du dessa kallas med lite onödigt i magen, man måste ju känna att man lever också och kan njuta i mellanåt.
Hoppas din söndag har varit riktigt bra.
Kramen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

skogsfen

29 april 2013 18:23

Jag har haft en kanonhelg med mycket umgås...och kalas. Vågen är snäll visar inget varken upp eller ner.
Kram från Skogsfen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skogsfen - 21 november 2016 16:09

...jag skrev ju att jag skulle uppdatera om det blev något täcke eller inte. Här kommer det lite bilder.           Började med att sy remsor till en lång remsa, vek sydde ihop och klippte upp, vek sydde ihop och klippte upp tills det var la...

Av skogsfen - 9 september 2016 16:16

Snart bara om någon timme kommer mitt näst älsta barnbarn på besök. Hon bor numera i England men är hemma på kort besök. Ska bli så kul träffa henne och få höra lite skvaller från England. Jag har fyra barnbarn i ålder mellan 6-24 år Alla åldrar har ...

Av skogsfen - 2 september 2016 10:26

Hej på er! Ja nu börjar alla saker hända. Efter en skön och vilsam sommar börjar livet spåra in i vanor igen. Varje måndag mellan 10:30 till 11:00 läser jag för några intresserade på ett äldreboende, längden av läsningen varierar beroende på åhörar...

Av skogsfen - 31 augusti 2016 12:00

....i en serie som gått på TV, Downton Abbey. Jag brukar inte titta på serier p g a att man måste vänta en hel vecka till nästa o s v. Men i bland har det hänt denna hoppade jag i alla fall över då när den gick på TV. Hörde många kommentarer om den o...

Av skogsfen - 22 augusti 2016 18:48

Hej på er! Ja nu har jag äntligen tagit mig i kragen och satt mig vid datorn. Min sommar har varit fantastisk på många vis, men klart det finns det som inte varit så roligt också.   Först var vi på Kreta i maj hade fint väder och jag lyckad...

Presentation


Jag är som jag skrivit på Presentationen , skrivglad, läsglad, matglad och bara glad

Allt på denna blogg är mitt.

Don't touch my site

SMILE

        

                 

                       
 

Skriv något magiskt ♥

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Kategorier

Du frågar jag svarar.

2 besvarade frågor

Tidigare år

Vem är här?

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13 14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

VÄDRET

Rufus.

 

Ronja.

 

Spöket

 


Ovido - Quiz & Flashcards