Skogsfen

Direktlänk till inlägg 19 augusti 2013

Kräftor på en söndag!

Av skogsfen - 19 augusti 2013 08:34

Hej på er!

I går var det kräftkalas i hembygdsföreningen. Grillade isterband, kokt korv till barn i alla åldrar, potatissallad, bröd och ost, räkor och kräftor. Ett 20-tal trevliga människor dök upp vid 15-tiden och sen satte vi igång. Surret i våran fina lokal var högt trots att inget starkare än cider serverades. Vilka tillgångar det finns i små grupper ute på landet. (ja det finns överallt inte bara på landet) Jag menar, sådana här föreningar finns ju lite varstans och gör saker för varandra. Två i vår lilla grupp sjöng och spelade och underhöll oss andra. Allt var gott och stämningen var på topp. Alla var nöjda när vi mätta och belåtna gick hemåt vid 19-tiden. Jag tänkte där jag gick, belåten på en fin samvaro med mina grannar och grannars grannar (avståndet till grannar är en bit på landet) att så lite det behövs för att vi ska känna oss delaktiga i en gemenskap. Nu menar jag inte att det var lite vi fick men vi gör ju annat med i vår lilla förening. Vi har kura skymning på hösten och då är det någon som berättar något om våran byggd, frallor och kaffe till självkostnadspris. Vartannat år arrangerar vi en biltipsrunda som är mycket populär. Vi har en kulturdag på våren där de som känner sig hågade får ställa ut sina alster och sälja, plus att det kommer lite spelmän som underhåller både oss och sig själva. Midsommardans runt midsommarstång så klart. Och så denna fest som föreningen bjuder sina medlemmar på allt annat är till självkostnadspris. Allt detta görs med gemensamma krafter av de som vill i föreningen....och observera ingen får betalt. Min man och jag var nöjda när vi slog oss ner i soffan och slötittade på TV, Miss Marple var det visst.


Kramar från Skogsfen.

  

Ett ord på vägen: När man gör något från hjärtat blidas glädje. 





 
 
Spanaren

Spanaren

19 augusti 2013 09:51

Allt för alla smaker och det låter toppen. Har bara ätit kräftor en gång och då påminde det om dillkött. Inte provat mera för jag vet inte hur man gör upp en kräfta på rätt sätt.
Ja ideellt arbete är alltid gratis och heder till alla som gör det. Har själv varit med och vet hur det är *ler*
Skön känsla även efteråt när allt blev så trevligt och gott för er båda. Ha en bra dag/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

skogsfen

19 augusti 2013 12:48

Det finns inget rätt sätt att äta kräftor på det är bara att suga och bryta och peta tills att det goa är i magen. Jag älskar kräftor men jag äter gärna surströmming också.
Ja det var en trevlig eftermiddag.
Kramis från fen.

 
Ingen bild

ingridgxiu

19 augusti 2013 12:32

Är det din blogg ellermina ögon det är fel på? Med den blågrå bakgrunden kan jag knappt läsa

skogsfen

19 augusti 2013 12:51

Det var ju synd vet inte var felet ligger. Har inte haft någon annan som sagt något om det.
Tack för att du försökte iaf och välkommen tillbaka...jag kan ju få för mig att ändra.
Ha en bra dag önskar Skogsfen.

 
primrose

primrose

19 augusti 2013 12:38

Mysigt ni har där ute på landet, ,-)
Gemenskapen stärks!
Kul ,-)
Plus att kräftor är gott!!!
KRAM och ha det fortsatt fint, Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

skogsfen

19 augusti 2013 12:52

Ja kräftor är gott vi var två kräftälskare som satt och sörplade bredvid varandra.
Kram från Skogsfen.

 
Ulla

Ulla

19 augusti 2013 16:37

Riktigt mumsigt förstår jag,,,,ha en bra eftermiddag/kväll,,,

http://hoppets.bloggplatsen.se

skogsfen

19 augusti 2013 17:31

Tack det samma till dig.
Kramis.

 
Sanna

Sanna

19 augusti 2013 17:30

Det låter så trevligt det du berättar och lite, bara lite av det här andades jag av också för några år sedan då vi hade vår villaägarförening med ett 100 tal villor som ingick i medlemskapet. Det har idag upphört och grannområdet är inte vad det tidigare var tyvärr. Det var mycket som var bättre förr, bl a detta med samvaron. Nu är det max 20 grannar man träffar och resten är nya vill varken hälsa el umgås kan man tro.

Ha det bäst!
Kram/S

http://www.sancha.bloggplatsen.se

skogsfen

19 augusti 2013 17:33

Va synd när det blir så...ja mamma säjer likadant där hon bor grannarna hälsar inte i trappen längre.
Ha det gott kram från Skogsfen.

 
Ruth

Ruth

19 augusti 2013 21:42

Det är så trevligt att träffas så här när man bor på landet, tror det är nyttigt också. Ni har många sammankomster gemensamt under året. Det är gott med kräftor och andra skaldjur. At en liten by håller samman är viktigt.
Kramen

http://bernamis.bloggplatsen.se

skogsfen

19 augusti 2013 22:46

Tror också det är viktigt att vi håller ihop.
Kram från Skogsfen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skogsfen - 21 november 2016 16:09

...jag skrev ju att jag skulle uppdatera om det blev något täcke eller inte. Här kommer det lite bilder.           Började med att sy remsor till en lång remsa, vek sydde ihop och klippte upp, vek sydde ihop och klippte upp tills det var la...

Av skogsfen - 9 september 2016 16:16

Snart bara om någon timme kommer mitt näst älsta barnbarn på besök. Hon bor numera i England men är hemma på kort besök. Ska bli så kul träffa henne och få höra lite skvaller från England. Jag har fyra barnbarn i ålder mellan 6-24 år Alla åldrar har ...

Av skogsfen - 2 september 2016 10:26

Hej på er! Ja nu börjar alla saker hända. Efter en skön och vilsam sommar börjar livet spåra in i vanor igen. Varje måndag mellan 10:30 till 11:00 läser jag för några intresserade på ett äldreboende, längden av läsningen varierar beroende på åhörar...

Av skogsfen - 31 augusti 2016 12:00

....i en serie som gått på TV, Downton Abbey. Jag brukar inte titta på serier p g a att man måste vänta en hel vecka till nästa o s v. Men i bland har det hänt denna hoppade jag i alla fall över då när den gick på TV. Hörde många kommentarer om den o...

Av skogsfen - 22 augusti 2016 18:48

Hej på er! Ja nu har jag äntligen tagit mig i kragen och satt mig vid datorn. Min sommar har varit fantastisk på många vis, men klart det finns det som inte varit så roligt också.   Först var vi på Kreta i maj hade fint väder och jag lyckad...

Presentation


Jag är som jag skrivit på Presentationen , skrivglad, läsglad, matglad och bara glad

Allt på denna blogg är mitt.

Don't touch my site

SMILE

        

                 

                       
 

Skriv något magiskt ♥

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Kategorier

Du frågar jag svarar.

2 besvarade frågor

Tidigare år

Vem är här?

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

VÄDRET

Rufus.

 

Ronja.

 

Spöket

 


Ovido - Quiz & Flashcards