Skogsfen

Direktlänk till inlägg 28 november 2013

En kort kort stund är vi här.

Av skogsfen - 28 november 2013 10:43

Hej Alla!

 

För bara en kort, kort stund sedan stod jag en nyårsafton och tittade ut genom mitt dåvarande köksfönster och tänkte. 

Undra hur det är och var jag är när det blir år 2000, då är jag 52 år. Oj då, vad gammal jag är då, men det är ju länge till dit.

Då när jag stod där var jag ung inte tretti fyllda, två barn och man och hus allt låg liksom framför mig. Jag har fortfarande två barn och man och hus, det är bara barnen som är de samma, man och hus är bytta. Där och då fans inte detta på kartan, jag var där jag ville vara just då.  Jag minns denna kväll så tydligt hur jag stod där och tittade lite försiktigt in i framtiden, inte med rädsla utan med förundran och framtidstro.

Nu står jag här ett par blink ifrån och ser hur fort det gick. 2000 är för länge sedan förbi, vi går in år 2014 snart och jag är några år äldre än 52. 

Jag har ett alldeles underbart liv men det tog en annan väg än den jag tänkte då, en nyårsafton för länge sedan.

När jag var ännu yngre än 30 runt 15 ville jag se min framtid. Nu i efterhand förstår jag varför man inte får det, vissa saker vill man inte veta, då skulle man inte orka.

Jag förstår mer och mer att vi måste leva hela tiden inte skjuta upp och göra sen, sen kanske aldrig kommer. 

Tittar tillbaka på den kvällen när jag stod i ett kök som då var min värld och ser en kvinna som var lite naiv och hade höga förväntningar på livet. Men livet har lärt mig att man ska sikta högt men vara tacksam för att inte landa för hårt.

Vet inte varför denna stund har etsats sig i mitt sinne, för jag minns den väl. Hur jag stod där i mitt fönster och undrade om mitt liv. Som just då var bra. Minns inget annat från kvällen.

Kommer ofta tillbaka till den, precis som andra stunder som ploppar upp ibland.

 

Var i går ute och handlade med min mamma, hon blir 92 år till sommaren. Ser skillnader som naturligtvis är helt normalt för denna höga ålder. Hur hon tittar i affären liksom stannar till vet inte vad hon ska välja. Virrar iväg om jag inte håller henne på rätt spår, ser glimtar av den som hon en gång var. Minns min barndom och hur det var då. Tycker det var bara några år sedan hon svassade runt i sin egen damfrisering och klippte och permanentade kunder. Vet ni hon klipper fortfarande sig själv, otroligt. Hon tycker det är hutlösa priser,ha, ha.

Jag hoppas få leva lika länge, vara lika envis som min mamma. 

Det där skulle jag aldrig sagt/skrivit där den magiska nyårsaftonen, då ville jag verkligen inte vara eller likna min mamma.

Har många gånger hört mig själv säga saker som jag lovat mig själv att aldrig säga. Sådant som jag hört mamma säga och tyckt varit såååå fel. Ja, när fan blir gammal så blir han religiös.

 

Kramar från Skogsfen.

  

 

Ett ord på vägen: Livet går fort, så glöm inte att leva medans det pågår. (okänd) 

 

 

 
 
Spanaren

Spanaren

28 november 2013 12:50

Så många vettiga tankar om livet som du presenterar och jag håller helt med i dina tankegångar. Bara att lyssna till sin egen inre röst är stort liksom att säga nej när det känns rätt att säga nej osv. Häftig mamma du har ... hälsa henne det. Ha en bra dag/kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

skogsfen

28 november 2013 14:36

Ja hon är häftig min mamma, det skulle jag heller inte ha skrivit för 35 år sedan, ha, ha.
Det är väl pensionen som får en att tänka tillbaka så här.
Kramis från Skogsfen.

 
Ruth

Ruth

28 november 2013 22:34

Det är många minnen och funderingar som kommer när man blir äldre, det är kul och intressant att blicka bakåt. Dina betraktelser var intressanta att läsa, man vet inte vad framtiden ger eller hur länge allt pågår. Vi måste lära oss att leva här och nu samt att ha framtidsdrömmar, varje dag är en gåva.
Kram vännen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

skogsfen

29 november 2013 08:24

Ja så är det när man är ung så vet man allt, när man blir äldre så vet man att man inte gjorde det.
Kramar från Skogsfen.

 
Ingen bild

Bosse Lidén

29 november 2013 19:07

Det är intressant att titta i backspegeln. Le och ibland skratta åt sin egna tankar vid olika tidpunkter. Jag är tacksam över att vi inget vet om framtiden. Mycket intressant inlägg. Kram

skogsfen

30 november 2013 10:32

Ja gör man inte det då har livet bara passerat inte levts. Ibland kan man undra hur man tänkte, ibland lite stolt se på sig själv att man gjort något bra.
Kram från Skogsfen.

 
Ingen bild

Lynx63

30 november 2013 12:44

Tycker om det jag läser, önskade att det fanns flera sidor av din historia.

Så vacker groda :) helt apropå.

Jag har gått minnenas stigar en hel del dom senaste åren. Varför? ja inte vet jag, kanske man gör det i vissa åldrar och kanske om jag tänker efter så började jag då min far for till änglarna.

Han var mitt allt, kanske han inte alltid förstod det.
Men jag var barnsligt förtjust i min far.

Ha en underbar helg, med ljus på söndag. Kram

skogsfen

30 november 2013 16:19

Ju äldre man blir ju mer traskar man runt i livet både då och nu.
Jag saknar min med, har aldrig träffat honom men saknar någon som skulle funnits där och varit min far.
Ha det fint i morgon och resten av veckan.
Kram från Skogsfen.

 
tulipaner

tulipaner

1 december 2013 11:35

Fina tankar,och dom har man själv ibland mellan varven.
du har en underbar mamma,klart du blir som hon,själv friserande 92åringar finns nog inte,så hon är unik din lilla mor. underbart att ha en sån mamma <3kram

http://tulipaner

skogsfen

8 december 2013 11:23

Ja ibland faller man in gamla minnen och blir där en stund.
Min mamma är mycket speciell och det var ett tag i mina unga år som jag absolut inte ville bli som hon. Nu önskar jag inget annat.
Kramis från Skogsfen.

 
Ingen bild

Lynx63

1 december 2013 18:11

Kram och tack, ha en fin 1 advent du med kram kram :)

skogsfen

8 december 2013 11:25

Kram kram från Skogsfen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skogsfen - 21 november 2016 16:09

...jag skrev ju att jag skulle uppdatera om det blev något täcke eller inte. Här kommer det lite bilder.           Började med att sy remsor till en lång remsa, vek sydde ihop och klippte upp, vek sydde ihop och klippte upp tills det var la...

Av skogsfen - 9 september 2016 16:16

Snart bara om någon timme kommer mitt näst älsta barnbarn på besök. Hon bor numera i England men är hemma på kort besök. Ska bli så kul träffa henne och få höra lite skvaller från England. Jag har fyra barnbarn i ålder mellan 6-24 år Alla åldrar har ...

Av skogsfen - 2 september 2016 10:26

Hej på er! Ja nu börjar alla saker hända. Efter en skön och vilsam sommar börjar livet spåra in i vanor igen. Varje måndag mellan 10:30 till 11:00 läser jag för några intresserade på ett äldreboende, längden av läsningen varierar beroende på åhörar...

Av skogsfen - 31 augusti 2016 12:00

....i en serie som gått på TV, Downton Abbey. Jag brukar inte titta på serier p g a att man måste vänta en hel vecka till nästa o s v. Men i bland har det hänt denna hoppade jag i alla fall över då när den gick på TV. Hörde många kommentarer om den o...

Av skogsfen - 22 augusti 2016 18:48

Hej på er! Ja nu har jag äntligen tagit mig i kragen och satt mig vid datorn. Min sommar har varit fantastisk på många vis, men klart det finns det som inte varit så roligt också.   Först var vi på Kreta i maj hade fint väder och jag lyckad...

Presentation


Jag är som jag skrivit på Presentationen , skrivglad, läsglad, matglad och bara glad

Allt på denna blogg är mitt.

Don't touch my site

SMILE

        

                 

                       
 

Skriv något magiskt ♥

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Kategorier

Du frågar jag svarar.

2 besvarade frågor

Tidigare år

Vem är här?

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2013 >>>

VÄDRET

Rufus.

 

Ronja.

 

Spöket

 


Ovido - Quiz & Flashcards