Skogsfen

Direktlänk till inlägg 16 december 2013

Tankar om julpynt....

Av skogsfen - 16 december 2013 08:07

Hej igen!!!

 

Ja nu är jag här igen men bara en snabbis. Julen kliver fram med jättesteg. Förstår det inte riktigt, det var ju nyss sommar.

Tittar man ut så kan det vara oktober för det slaskar och blaskar och är allmänt trist väder.

Inomhus däremot är det ljust och mysigt nu när stjärnor och ljusstakar lyser överallt. Jag tillhör den skara som älskar julen, alla gamla tomtar och pynt som liksom jag blivit lite skavda ska fram. Det har blivit en del av mitt liv och jag vill ha de gamla sakerna runt mig. Jag är inte emot det nya men jag tycker att de gamla sakerna är mer jag. Ser i butiken svarta tomtar och ljusstakar...nej inte för mig.

Jag har väninnor som tagit de nya till sig och jag tycker det är fint när jag ser det hos dem....men inte hos mig. Något inom mig protesterar starkt när jag får för mig att i ÅR så ska jag köpa nytt.

Så jag plockar fram mina kära gamla saker (ja det finns en och annan ny med) men det är de gamla de som varit med mig länge, någon sen jag var liten, som betyder något.

Så ni förstår att jag samlar inte på julsaker som jag samlar på grodor, det står inte tomtar överallt utan sparsmakat med kära vänner.

 

 

Här är det två som möts, en ny och en gammal.  

 

Den gamla har mössen gnagt på. Det var när barnen var små och då tyckte min dotter att han skulle få hennes sockar som hon haft som bebis, de har han fått behålla. Skägget fick jag också putsa till det var betydligt längre, rocken är lagad bak. Men visst är han FIN. Den ny är inte äten på, ha, ha så hans skägg räcker för båda.

Det skiljer ca 50 år mellan dem. Men det är den gamla som står vi den öppna spisen på hedersplats och det är denna tomte som MÅSTE stå där och hälsa alla gäster välkomna.

Jag fick honom av min lillebror när jag var ung minns inte riktigt men ca 15 år och sen dess är han en av de mina.

 

Nu ska jag bryna kål och pyssla lite så det blir jul här med. Ha det gott alla mina vänner och...

 

...en stor kram från Skogsfen.

 

Ett ord på vägen: Kärlek är det enda som man kan slösa med och det blir mer och mer av det.(okänd)

 

 

 
 
TantGlad

TantGlad

16 december 2013 09:09

Tack för KRAMEN, och jag fångade den......skickar en tillbax till dig min vän.

Jag håller med dig om julen och att hålla på traditioner. Jag är inget för det moderna heller och vill ha det gamla som för mig åkso är jul. Jag älskar julen åxo.

Kraaaaaam vännen!

http://TantGlad.bloggo.nu

skogsfen

16 december 2013 17:37

Tack för kraaaaaamen.
Visst är julen mysig, mörkt ute ljust inne.
Kraaaamis

 
primrose

primrose

16 december 2013 09:16

Visst är det mysigt att ta fram dom gamla julsakerna, och låta dom vara med igen.
Vill inte heller ha svarta tomtar.
Nej där vill jag behålla traditionen.
Fort går, det har kommit långt om du nu börjar med julmaten ,-)
Jag tar det nog lite väl lugnt, det visar sig när och om jag får panik längre fram. Ha det fint. KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

skogsfen

16 december 2013 17:38

Måste börja i tid får planera för jobbet och så. Kramis

 
Spanaren

Spanaren

16 december 2013 10:21

Precis så resonerar jag också om julsakerna ;.)
Har kvar min tomte som jag fick då jag var ca 10 år plus nya tomtar så klart. Är också rik som har kvar mammas julsaker. Nostalgi då den är som bäst ;:)
Ha det bra fina vän/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

skogsfen

16 december 2013 17:39

Ja visst det gamla är liksom en del av en.
Kramis

 
Ingen bild

tulipaner

16 december 2013 12:52

Vad fint och höra av dig!
ja det svarta är och har aldrig varit min färg,på nån klänning då,men inte annars.
jag tycker den gamla tomten är underbar! min man hade med sig en gammal tomte när vi flyttade ihop ochden har varit med tills för nått år sen,jag hittar den bara inte och det så himmla trist,för det ju en klenod som din,en med historia bakom sig. Den nya är jätte fin oxå,med fårulls väst och tossar,för det finns dom mest hemska tomtar man ser idag.Men en del tycker om dom och smaken är som baken,tack och lov för det!

Ha en underbar vecka och var rädd omdig<3/kram

skogsfen

16 december 2013 17:41

Du ska se att han dyker upp rätt vad det är, han har bara tagit lite ledigt från er. De är för roliga våra tomtar.
Kramis.

 
Lotta

Lotta

16 december 2013 14:07

Så söta tomtar! Jag har också två rätt så stora tomtar som brukar stå vid granen, men jag skulle vilja ha de uppe året om.
Jag har fått så mycket kärlek i helgen av mina nära och kära att jag nästan svävar fram :-)

Måndagskramar till dig!

http://www.tankarombilder.blogg.se

skogsfen

16 december 2013 17:42

Underbar, underbart sväva på du.
Kramis.

 
Ruth

Ruth

16 december 2013 16:51

med en vit gran, ovant men snyggt tycker jag nu. 8 dagar kvar till julafton, men vi hinner med det som skall göras, tror vi blir själva detta året, så det blir en lugn jul. Gillar dina tomtar, tur att gammal-tomten har fått en kompis att ty sig till.
Kramen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

skogsfen

16 december 2013 17:44

Är ni uppe i Värmlandskogarna nu, så klart ni är.
Jag tyckte jag var modern när jag köpte plastgran i fjol, men den är grön.
Kramis.

 
Ingen bild

Lynx63

16 december 2013 18:21

En sådan tomte har vi eller mamma har den fortfarande.
Här är allt som vanligt, men ingen snö. Bara is och blåst så långt ögat når. Men inne är det mysigt, granen tänd och alla tomtar på rätt plats. Jag älskar änglar och det gör viss du med, ha en underbar vecka.
KRAM :)

 
Ingen bild

Bosse Lidén

17 december 2013 15:49

Det är något speciellt att återträffa sina gamla jultomtar och andra julsaker en gång om året. Bäst tycker jag också om de som jag har mest minnen av. Det spelar ingen roll om de blivit skamfilade av åldern. Sedan kan man fylla på med lite lagom nytt. Vi hade även julutställning på Lidéns Samlingsmuseum. Då köpte vi nytt för att kunna jämföra. När vi hade ett svartvitt kök köpte jag en svart tomte. Idag köpte jag en typisk Ystadtomte som jag ska lägga in på Bloggen. Julstressa nu inte. Decemberkramar

 
Ingen bild

Lynx63

19 december 2013 23:09

Jag önskar dig och alla dina nära och kära.

GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR 2014, Kram kram =)

 
Ingen bild

Lynx63

22 december 2013 13:44

Nix inget inlägg från mig va med, men då får du en ny.

Kram kram GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR 2014
Jag önskar dig en varm och mysig julvecka. =)

 
TantGlad

TantGlad

23 december 2013 07:06

God Jul och Gott Nytt År.

Julkramen från mig!

http://TantGlad.bloggo.nu

 
Ingen bild

Bosse Lidén

23 december 2013 16:48

Det är kul att återse de gamla julsakerna. Precis som att träffa gamla vänner. Jag önskar dig en God Jul. Tomtekramar från ett grönt Ystad.

 
Ingen bild

tulipaner

26 december 2013 16:15

God fortsättning! och Gott Nytt år!/kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skogsfen - 21 november 2016 16:09

...jag skrev ju att jag skulle uppdatera om det blev något täcke eller inte. Här kommer det lite bilder.           Började med att sy remsor till en lång remsa, vek sydde ihop och klippte upp, vek sydde ihop och klippte upp tills det var la...

Av skogsfen - 9 september 2016 16:16

Snart bara om någon timme kommer mitt näst älsta barnbarn på besök. Hon bor numera i England men är hemma på kort besök. Ska bli så kul träffa henne och få höra lite skvaller från England. Jag har fyra barnbarn i ålder mellan 6-24 år Alla åldrar har ...

Av skogsfen - 2 september 2016 10:26

Hej på er! Ja nu börjar alla saker hända. Efter en skön och vilsam sommar börjar livet spåra in i vanor igen. Varje måndag mellan 10:30 till 11:00 läser jag för några intresserade på ett äldreboende, längden av läsningen varierar beroende på åhörar...

Av skogsfen - 31 augusti 2016 12:00

....i en serie som gått på TV, Downton Abbey. Jag brukar inte titta på serier p g a att man måste vänta en hel vecka till nästa o s v. Men i bland har det hänt denna hoppade jag i alla fall över då när den gick på TV. Hörde många kommentarer om den o...

Av skogsfen - 22 augusti 2016 18:48

Hej på er! Ja nu har jag äntligen tagit mig i kragen och satt mig vid datorn. Min sommar har varit fantastisk på många vis, men klart det finns det som inte varit så roligt också.   Först var vi på Kreta i maj hade fint väder och jag lyckad...

Presentation


Jag är som jag skrivit på Presentationen , skrivglad, läsglad, matglad och bara glad

Allt på denna blogg är mitt.

Don't touch my site

SMILE

        

                 

                       
 

Skriv något magiskt ♥

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Kategorier

Du frågar jag svarar.

2 besvarade frågor

Vem är här?

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

VÄDRET

Rufus.

 

Ronja.

 

Spöket

 


Ovido - Quiz & Flashcards