Skogsfen

Direktlänk till inlägg 20 januari 2014

En omtumlande helg!

Av skogsfen - 20 januari 2014 10:59

Hej alla vänner!

 

Denna helg har vi delat upp min svärmors hela liv som de sista åren hölls på ca 65 kvadratmeter. Min svåger och svägerska har varit nere och vi har tillsammans delat upp och städat ur hennes lägenhet. Det var ett svårt uppdrag att dela och slänga och till sist efter städandet stänga dörren för allra sista gång. Vi har skrattat och gråtit och bara suttit tysta och förundrats över livet och döden. Det är två bröder som nu inte längre har någon förälder i livet. Min man sa en av dessa nätter efter att vi stupade i säng. -Det är overkligt att mamma är borta och att vi nu går där i hennes lägenhet och avslutar hennes liv, ja jag fattar nog inte riktigt att mamma ÄR borta. Så är det nog när det går så fort, men jag tror att även om det blir mer påtagligt att slutet är nära så ÄR det svårt för barn att förstå att nu är det slut.

Vi har på ett värdigt sätt delat och vi har hela tiden varit överens. Vi gjorde så att vi gick igenom vad som fanns och sedan gjorde bröderna var för sig en lista på vad som de ville ha. Lottdragning för första valet och sedan fick de välja varannan gång. Inte ett ont ord eller någon som höjt rösten precis som min svärmor var fick hon sitt hem avslutat. Jag avslutar detta blogginlägg med en dikt jag skrev till min svärmor dagen efter hon gått bort.

 

 

 

Min svärmor somnade in den 5/1-14, hon lärde mig att vi alla är lika värda. 


Min Svärmor.


Hon levde sitt liv i tillit 
lade sin hand i Guds 
aldrig ett ont ord 
aldrig en fnysning 
aldrig aldrig åt nån 

Hon levde sitt liv förnöjsamt 
lade sin hand i Guds 
alltid glad 
alltid nöjd 
alltid tillfreds med allt 

Hon lärde mig 
genom sin livsstil 
att allt är som det ska 
att allt inte går att uppnå 
men att allt är bra ändå 

Hon finns inte mer ibland oss 
hon har som hon sa...fått gå hem 
nu finns hon bland guds alla änglar 
och vi saknar en ängel hos oss 

© Skogsfen

 

 

 

 

 

 

   

 
 
Inger Maryissa

Inger Maryissa

20 januari 2014 17:39

kan mycket väl tänka mig att det varit en omtumlande helg
kommer ihåg efter det mamma gått bort och jag försökte ta hem och spara så mycket saker jag kunde
och ja, det känns ofattbart att personen i fråga är borta, och i och med tömningen av lägenheten, det blir så definitivt på något sätt
och det känns även så overkligt
och så fint att alla kom så bra överens om vad var och en kunde ta....det är inte alltid det är så tyvärr....
det måste kännas skönt att det blev så bra
och en så fin dikt du skrivit till din svärmor
stora kramar

http://ingermaryissa.bloggo.nu

skogsfen

21 januari 2014 08:52

Tack Inger Maryissa...det var en svår helg och nästa kommer också att bli svår, då blir det begravning. Men det finns ändå bara ljusa minnen och det ger en tröst.
Kramar från Skogsfen.

 
Lena

Lena

20 januari 2014 19:41

Så fin dikt!

Lena

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

skogsfen

21 januari 2014 08:52

Tack Lena.
Kramar.

 
Spanaren

Spanaren

22 januari 2014 11:21

Vilken fin kärleksdikt!
Du lägger väl ut den på Poeter också?
När min svärmor dog så gjordes det olika lotthögar av allt. Det gjordes nummerlappar till alla barnen. Sedan så fick de dra sina lotthögar. Det var fritt fram att byta någon sak om man ville efteråt. Saker som hade getts under alla åren fick tas tillbaka om man ville innan lottdragningen. Inga svågrar eller svägerskor fick blanda sig i. Allt gick som hos er lugnt, värdigt till. Alla hjälptes åt med att städa ur svärmors hus med mera.
Än hur gammal någon är så är saknaden lika stor!
/kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

skogsfen

23 januari 2014 07:57

Där ligger den sen jag skrev den.
Metoderna varierar när man delar, huvudsaken är att alla är överens och att det går värdigt till. Har hört skräckhistorier.
Ja saknaden är stor.
Kram till dig från mig.

 
Spanaren

Spanaren

23 januari 2014 12:42

Då måste jag komma ihåg att kolla upp din fina dikt där ;.)
Sant det du säger!
Ha en bra dag/kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

skogsfen

26 januari 2014 10:44

Kram, kram.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skogsfen - 21 november 2016 16:09

...jag skrev ju att jag skulle uppdatera om det blev något täcke eller inte. Här kommer det lite bilder.           Började med att sy remsor till en lång remsa, vek sydde ihop och klippte upp, vek sydde ihop och klippte upp tills det var la...

Av skogsfen - 9 september 2016 16:16

Snart bara om någon timme kommer mitt näst älsta barnbarn på besök. Hon bor numera i England men är hemma på kort besök. Ska bli så kul träffa henne och få höra lite skvaller från England. Jag har fyra barnbarn i ålder mellan 6-24 år Alla åldrar har ...

Av skogsfen - 2 september 2016 10:26

Hej på er! Ja nu börjar alla saker hända. Efter en skön och vilsam sommar börjar livet spåra in i vanor igen. Varje måndag mellan 10:30 till 11:00 läser jag för några intresserade på ett äldreboende, längden av läsningen varierar beroende på åhörar...

Av skogsfen - 31 augusti 2016 12:00

....i en serie som gått på TV, Downton Abbey. Jag brukar inte titta på serier p g a att man måste vänta en hel vecka till nästa o s v. Men i bland har det hänt denna hoppade jag i alla fall över då när den gick på TV. Hörde många kommentarer om den o...

Av skogsfen - 22 augusti 2016 18:48

Hej på er! Ja nu har jag äntligen tagit mig i kragen och satt mig vid datorn. Min sommar har varit fantastisk på många vis, men klart det finns det som inte varit så roligt också.   Först var vi på Kreta i maj hade fint väder och jag lyckad...

Presentation


Jag är som jag skrivit på Presentationen , skrivglad, läsglad, matglad och bara glad

Allt på denna blogg är mitt.

Don't touch my site

SMILE

        

                 

                       
 

Skriv något magiskt ♥

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Kategorier

Du frågar jag svarar.

2 besvarade frågor

Vem är här?

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

VÄDRET

Rufus.

 

Ronja.

 

Spöket

 


Ovido - Quiz & Flashcards