Skogsfen

Alla inlägg den 14 mars 2014

Av skogsfen - 14 mars 2014 12:43

Dyslexi.....

Dyslexi vilket himla bra ordför ett handikapp 
där man inte kan stava eller läsa orden rätt. 
Knappt man kan uttala det rätt. 
Där tänkte de till. 
Vi är många som har just den nedsättningsfunktionen. 
Men jag gör som humlan som inte ska kunna flyga. 
Jag skriver fast jag inte kan stava 
och vet ni, jag har ett sånt stort nöje av det. 

Ju mer man skriver ju mer fastnar stavningen 
och så finns det stavningsprogram, tack för dem. 

Men det finns luckor även i de bästa program 
för datorn vet ju inte vad jag tänkt skriva 
eller skiva eller diva eller riva. 
Ni förstår , va. 

Min dotter har aldrig haft problem med stavning. 
Jag frågade henne när hon var liten hur vissa ord stavades. 
Hon hade alltid rätt. 
Då började jag att fundera, det måste vara medfött. 
Jag menar, hon kunde utan att jobba med det. 
Jag jobbade och slet med rättstavningen i skolan 
och det slutade alltid med röda bockar. 
Jag var ju inte helt borta hade bra betyg för övrigt i skolan. 
Kunde hon stava som bara gått några år i skolan. 
Hon var bara tio år, jag som gått flera och dessutom jobbat med stavningen kunde inte stava rätt. 

Det är en skam och den som inte har några problem med detta förstår inte riktigt att man inte kan stava rätt. Man ska bara skärpa till sig, öva, och börja tänka. Det inträffar ju ibland situationer där man måste skriva inför andra. Blir jag då nervös eller orden är krångliga eller rättare är orden krångliga ja då blir jag nervös. Då har det blivit felstavat och jag har känt mig så liten. 

Men med åren så har jag mer och mer förstått att vi är många. 
Dessutom börjar det talas om detta mer och mer vilket är jättebra. 
Kungen lider av detta, så jag är i gott sällskap. Jag led med honom när han skrev Knugen och Sivia. 

Jag kan fastna på ett enkelt ord och inte veta hur det stavas.
Ingenting är ett ord som jag har fastnat på många gånger. 
Stavas det ignenting eller ignentign eller ingentign 
jag ser inte alltid felet, men jag har mina knep. 
Som sagt stavningsprogram är bra. 

Jag har varit noga här när jag skrivit dikter, men hittar själv fel när jag går tillbaka och läser om dem. Ser ni stavfel så blir jag glad om ni påpekar dessa för mig så jag kan rätta till och förhoppningsvis lära mig något. 

Konstigt nog har jag alltid tyck om att läsa. 
När jag väl knäckte läskoden så har jag tragglat mig igenom många böcker. 
Jag har också tyck om att skriva, speciellt dikter 
men det är först här som andra har fått läsa dem. 

Jag kommer att fortsätta att skriva och läsa för det ger mig så mycket. 
Hoppas att detta jag skrivit ska få andra med samma problem att 
strunta i stavningen och bara njuta av orden. 
Ordets makt är stor men stavningens är det inte. 


Skogsfen♥ 



Detta om dyslexi hittade jag bland mina dikter jag skrev det den 26/6 -12. Här är en länk till mina dikter som jag skrivit där. http://www.poeter.se/Medlem?writerId=41690

Det var där jag började skriva dikter efter att Spanaren uppmuntrat mig.

Inget har förändrats mer än att jag stavar nog lite bättre tack vare stavningsprogram.


Kramis från Skogsfen.

Av skogsfen - 14 mars 2014 09:53




     

Jag vet inte vad det är med tupaner men de är som vackrast 

precis innan de dör.


I vas


Som ett ägg 


hemlighetsfullt slutet

miraklet finns innuti


enastående livskraft


fångar ljuset

när bladen spruckit ut


sprider skönhet i en vas

skört och sprött 

ger intrycket


men seg i livetes slut


vackert inspererande

tulpan


i vas på duk


© Skogsfen  

 

 

  



Presentation


Jag är som jag skrivit på Presentationen , skrivglad, läsglad, matglad och bara glad

Allt på denna blogg är mitt.

Don't touch my site

SMILE

        

                 

                       
 

Skriv något magiskt ♥

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Kategorier

Du frågar jag svarar.

2 besvarade frågor

Vem är här?

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

VÄDRET

Rufus.

 

Ronja.

 

Spöket

 


Ovido - Quiz & Flashcards