Skogsfen

Direktlänk till inlägg 19 april 2014

Hej Vänner och Glad Påsk på er!

Av skogsfen - 19 april 2014 11:10

Ja det var ett tag sedan jag skrev nu. Har inte ens varit inne här och kikat till er. Vet inte riktig vad som hänt med mig. Men hela våren har varit tung. Kanske jag är lite deprimerad jag brukar inte vara det, lite deppig ibland men inte så här länge. Jag som älskade att bloggpromenera runt hos er och skratta och gråta med er, känner inte någon längtan just nu.


Min mamma är som hon var innan med inslag av "demens" Har pratat med flera som är insatta i ämnet och de säger alla att det troligtvis är demens som hon lider av. Ja det är väl vi som lider mest tror jag. Demens kan vara allt från raseriutbrott till total tystnad och förvirring. Man kan uppleva sin värld på ett helt obegripligt sätt och få hallucinationer, skrämmande tycker jag. Vi ska åka och hälsa på mamma i dag, var hos henne efter jobbet i onsdags och då verkade hon må bra. Hon blir arg på mig om jag kommer för ofta med, eller ringer henne dagen efter ett besök. Just nu vet jag inte om jag gör rätt eller fel. Detta är mycket lättar att hantera med de gamla på mitt jobb, med mamma så kom det så nära inpå.  


Sen är det mitt jobb och min pension som spökar i bakhuvudet. Jag vet att jag gör rätt som går nu när jag fortfarande är skapligt pigg.  Samtidigt som jag tänket att jag fortfarande är SÅ pigg så jag kan visst jobba lite till.  Ja jag vet, det är inte klokt, jag får dåligt samvete av att jag slutar och fortfarande är arbetsför. 


Allt detta och lite till snurra just nu i skallen och gör att jag känner mig lite låg. Inte så att jag inte kan göra något eller ta mig för något utan jag känner mig mer som om jag inte har något att tillföra.

Jag kommer tillbaka, allt ordnar sig, ja jag vet men just nu så är jag tom.


Kramar från Skogsfen.





 
 
Inger Maryissa

Inger Maryissa

19 april 2014 15:35

det är jobbigt att känna sig deprimerad och låg
och kan tänka mig att situationen med din mamma är jobbig och så tråkigt att hon drabbats av demens
Men jag tycker inte du ska känna dåligt samvete för att du vill sluta ditt jobb...
Tycker det är viktigt att du gör det som känns bäst för dig
hoppas allt ordnar sig snart.
Kram

http://ingermaryissa.bloggo.nu

 
primrose

primrose

19 april 2014 16:11

Ta det lugnt, du mår så här just nu, så då är det så, det kanske blev mycket på en gång med jobb och din mamma. Det är alltid mycket svårare med egna anhöriga, för där kommer skuldkänslorna in och spökar till det.
Att du slutade och fortfarande är arbetsför tycker ju jag bara är bra, då kan du göra annat, tänk att sluta jobba och inte ha möjlighet att göra något roligt.
När du fått landa i det här, som har varit stor omställning och jobbiga saker så tror jag du ser det på ett annat sätt, alla fall med jobbet. Din mamma där i mot vet jag ju inte, för jag har en gammal mamma själv som än så länge är pigg, men hon är 93.
Så ta det så lugnt o avslappnat du kan, känn dig inte skyldig bara för jobbet!
Min gubbe sliter på ett par år till, han mår inte bra o skulle helst slutat nu. Jag blev ju utbränd och slutade tidigare.
Tänker på dig!
Önskar dig allt gott, snart är det semestertider då är din man hemma, så hoppas att det blir roligt för er.
En STOR VAM KRAM från mig, Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Mia

Mia

20 april 2014 09:48

Sänder en påskkram även till dig och hoppas att du snart känner livsglädje igen!

Gå i pension, ja, det är säkert en stor omställning, jag funderar en del också på hur det kommer att se ut för mig. Den dagen är inte så långt bort.

http://miatankar.wordpress.com

 
Ingen bild

Bosse Lidén

21 april 2014 08:02

Det är som skillnaden mellan dag och natt, om man jämför med att göra sitt jobb och att se sin mamma förändras. Jag förstår att det är tufft för dig just nu. Jag tycker i alla fall att du gjort rätt som går hem när du ännu är fysiskt frisk. Det gäller att fylla ledigheten med så många roliga och stimulerande aktiviteter och utflykter som möjligt. Samtidigt går det inte att rymma ifrån tankarna. Jag tänker på dig. Styrkekram Bosse

 
Ingen bild

tulipaner

22 april 2014 14:22

man känner sig tom,speciellt när man har en mamma som blivit dement.det min mamma ,men allt blir så tokigt ibland. som du skriver det så nära dig,nån annan hanterar man alltid. och det blir så när ens anhöriga drabbas. det inte så enkelt tyvärr. men du kommer och acceptera det,och dessa tokerier som händer ,du kommer oxå och skratta ,för det får man . klart du ska gå nu,när du orkar .många går i pension den vanliga tiden,och orkar inte något,dom är så sönder arbetade.hellre en glad människa som kan få njuta av livet ,än en som är bitter över det! var rädd om dig ,och man är tom,och man kan inte sätta ord på det mer ./kram

 
Spanaren

Spanaren

29 april 2014 09:46

Hej fina vän! Det är som att jag har hört ditt rop nu i flera dagar. Skrev lite om demens i förrgår på min blogg. Det är detta med din mamma som suger energi från dig. Dina tankar går hit och de går dit och ena dagen har du beslutat att göra så och andra dagen si men i slutändan så blir det nog rätt ändå. Det är också svårt att se sin mammas humörväxlingar, vet det av egen erfarenhet när min mamma blev sjuk i cancer. Tur att du har en bror och att ni båda kan ta obekväma beslut. Det brukar gå bättre än man tror. Kramar om/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

 
Tove Olberg

Tove Olberg

3 maj 2014 13:51

Tack för hälsningen om glad påsk! Önskar att du har det bra!Så bra det går!Du är välkommen till mitt då du är i gång igen!

http://www.texter-bilder.com

 
primrose

primrose

20 maj 2014 14:52

Vet att du tar det lugnt och fortsätt med det, men tittar ändå in, jag har ju hunnit både avsluta min blogg och börjat på den igen under den här tiden ,-)))
Nu är det vackert ute. Hoppas att du mår jättebra. STOR KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
skogsfen

skogsfen

29 maj 2014 14:26

Tack alla för att ni finns.
KRAM på er från Skogsfen.

http://skogsfen.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skogsfen - 21 november 2016 16:09

...jag skrev ju att jag skulle uppdatera om det blev något täcke eller inte. Här kommer det lite bilder.           Började med att sy remsor till en lång remsa, vek sydde ihop och klippte upp, vek sydde ihop och klippte upp tills det var la...

Av skogsfen - 9 september 2016 16:16

Snart bara om någon timme kommer mitt näst älsta barnbarn på besök. Hon bor numera i England men är hemma på kort besök. Ska bli så kul träffa henne och få höra lite skvaller från England. Jag har fyra barnbarn i ålder mellan 6-24 år Alla åldrar har ...

Av skogsfen - 2 september 2016 10:26

Hej på er! Ja nu börjar alla saker hända. Efter en skön och vilsam sommar börjar livet spåra in i vanor igen. Varje måndag mellan 10:30 till 11:00 läser jag för några intresserade på ett äldreboende, längden av läsningen varierar beroende på åhörar...

Av skogsfen - 31 augusti 2016 12:00

....i en serie som gått på TV, Downton Abbey. Jag brukar inte titta på serier p g a att man måste vänta en hel vecka till nästa o s v. Men i bland har det hänt denna hoppade jag i alla fall över då när den gick på TV. Hörde många kommentarer om den o...

Av skogsfen - 22 augusti 2016 18:48

Hej på er! Ja nu har jag äntligen tagit mig i kragen och satt mig vid datorn. Min sommar har varit fantastisk på många vis, men klart det finns det som inte varit så roligt också.   Först var vi på Kreta i maj hade fint väder och jag lyckad...

Presentation


Jag är som jag skrivit på Presentationen , skrivglad, läsglad, matglad och bara glad

Allt på denna blogg är mitt.

Don't touch my site

SMILE

        

                 

                       
 

Skriv något magiskt ♥

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Kategorier

Du frågar jag svarar.

2 besvarade frågor

Tidigare år

Vem är här?

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

VÄDRET

Rufus.

 

Ronja.

 

Spöket

 


Ovido - Quiz & Flashcards