Skogsfen

Direktlänk till inlägg 30 december 2014

Gott slut....och Gott nytt år.

Av skogsfen - 30 december 2014 12:10

För min egen del så hoppas jag att det nya året ska bli bättre än det förra. Visst jag har haft ett bra år över lag men det har varit en del djupdykningar. Jag har sett och nått bottnar som jag helst inte velat se eller nå, men som nu i efterhand kanske gav mig något i alla fall.

 

Året började med att jag gick ner i tid och därmed slutade hos en av mina omsorgstagare. Man skapar en relation med dem man arbetar med och ibland blir den djupare pga att man på flera plan är så lika. Jag jobbade permanent hos två på ungefär samma tid i % och med samma känsla för jobbet. Det var så svårt så jag överlät på min chef att välja åt mig. Jag lämnade en omsorgstagare som jag gillade mycket och som jag vet gillade mig. Knappt ett halvår senare gav hens kropp upp kampen, hens tid på jorden var över. Under detta halvår kom jag fram till att jag skulle sluta helt alltså gå i Pension. Det var flera orsaker som fick mig att ta det beslutet ett av dem var mamma.

 

Mamma var sjuk under denna tid och egentligen vet vi inte riktigt vad det vad som hände, hon piggade på sig men är fortsatt svag. Men herre gud hon är ju 92 år på det 93-dje då blir det rörigt ibland. Det absolut svåraste med mamma är just det att hon blir så negativ och aggressiv ibland. Men de dagar som är bra ja då är allting bra. Jag ser ju hur hon förändras och det är bara att acceptera.

 

 

Min svärmor dog i början av året och det tog jag hårt, hon var alltid så positiv sa aldrig ett ont ord om någon. Hon var djupt religiös men på ett för mig alldeles fantastiskt sätt. Hon gjorde aldrig avkall på sin tro hon levde väl bland alla, troende som icke troende. Hon var och är fortfarande en förebild för mig. 

 

 

Flera unga människor som jag känner/kände blev svårt sjuka en del av dem klarade inte av sin sjukdom utan gick över till andra sidan.

 

Min fina katt Ronja blev biten av en försmådd friare och hon höll på att dö av infektionen men återhämtade sig genom operation och starka mediciner. Hon är dock inte sitt gamla jag och jag ser att det går mot slutet även där. 

 

Allt detta och lite till hände första halvåret och i den röran skulle jag ta beslut om min pension. För första gången i mitt liv blev det för mycket för mig och jag blev deprimerad, förstod inte det fören det började ljusna igen.

 

Men min underbara man förstod och fixade både en resa till Rhodos och lite andra utflykter. Så sakta kom jag tillbaka kavlade upp ärmarna igen och tog ett beslut. Som jag inte har ångrat. Jag gick i pension.

 

Sommaren var underbar, varmt och härlig. många bad och soltimmar. Semester i vår älskade husvagn och så då den 29 september.....sista jobbardagen.

Det var rätt beslut jag har varit och gästjobbat lite men nu är det helt och hållet jag som bestämmer. 

 

Jag gick med i en bokcirkel genom biblioteket. Jag har börjat spela cittra och är med i en grupp som kallas "cittragruppen" något fantasilöst kanske men alla fattar ju vad vi spelar. Och sist men inte minst jag går på kurs och målar i olja. Något jag velat göra hela mitt liv men ekonomi och tid har hindrat mig under många år. Nu är det min tur.

Så om jag ska sammanfatta året som gått så har jag fått både sorg och glädje. Fast det var uppdelat på halvårsvis.  Om jag skulle önska mig något så vore det att allt ska sluta gott.

 

Gott slut till er och GOTT NYTT ÅR!

 

Önskar Skogsfen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
Ruth

Ruth

30 december 2014 20:28

Livet har berg och dalar, vissa år är mera tunga en andra, underligt så flyter man upp till ytan som en kork i vattnet. Du behövde din pensionering mer en väl, kroppen måste få lugn och ro för att läkas. Du skall se att du får ett fint och harmoniskt år 2015. Hoppas vi är bloggvänner även under det nya året och tack för din vänskap 2014.
Önskar dig ett GOTT NYTT ÅR !
Kramelikram ��

http://bernamis.bloggplatsen.se

skogsfen

2 januari 2015 11:24

Ja så ser jag det också, som en kork upp till ytan. Klart vi är bloggvänner även i år och i fortsättningen. Tack för din vänskap, ibland har det varit ni mina fina bloggvänner som fått mig att ta mig i kragen.
Önskar dig god fortsättning på det nya året.
Kramilikram.

 
TantGlad

TantGlad

31 december 2014 11:46

Vi håller tummarna för ett riktigt bra år 2015.

Gott Nytt år !

http://tantglad.bloggo.nu

skogsfen

2 januari 2015 11:27

Ja det gör vi....tack TantGlad.
När jag hälsar på hos dig vet jag att jag ler när avslutar. Kramilikram.

 
Lotta

Lotta

31 december 2014 18:24

Så bra att allt fixade sig till slut, även om du fortfarande bär med dig smärta från årets början så tunnas det ut lite med att det funnits människor runt dig som burit dig då du inte orkat gå själv.
Önskar dig ett riktigt Gott Slut 2014 och ett Gott Nytt 2015

Mång kramar!

http://www.tankarombilder.blogg.se

skogsfen

2 januari 2015 11:29

Så fint du skriver om att de var de som bar mig, så precis var det jag vet att jag har det bra. Det blev bara för mycket.
Önskar dig detsamma, Kramilikram.

 
Ingen bild

tulipaner

1 januari 2015 12:26

God fortsättning!
jag önskar som du att detta år blir bättre/kram

skogsfen

2 januari 2015 11:30

Önskar det samma. Kramilikram.

 
Inger Maryissa

Inger Maryissa

1 januari 2015 21:20

Ja, detta år har verkligen inneburit både sorg och glädje för dig
så mycket som har hänt....
Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År och att detta år blir ett riktigt bra sådant.
varm kram till dig

http://ingermaryissa.bloggo.nu

skogsfen

2 januari 2015 11:34

Önskar dig detsamma detta år ska bli kanon.
Kram på dig Inger Maryissa.

 
Ninnie

Ninnie

2 januari 2015 12:52

Tack fina du och jag önskar dig detsamma. Det var fint att läsa det du skrev, och jag rös när jag läste det. Alla har vi något som inte riktigt blir som vi hade tänkt oss. Jag har mina troll som jag sakta sätter ut i solskenet för att få dom till att smälta. Det var en fin bloggvän som skrev till mig hur hon tyckte att jag skulle göra. Orsaken till mina troll handlar egentligen inte alls om att jag mår dåligt utan mer att vissa relationer inte är som de skulle vara. Tur att man har sin fina relation till maken. Kram på dig fina bloggvän och ta hand om dig!

http://enkvinnamittilivet.bloggo.nu

skogsfen

2 januari 2015 13:32

Tack för det, det där med att sätta ut troll för att smälta i solen det var riktigt finurligt. Tror att jag också har ett par att sätta ut.
Kram till dig med, vi hörs.

 
Ingen bild

Bosse Lidén

2 januari 2015 14:59

Det finns en osynlig gräns för vad vi små människor orkar med när det gäller motgångar. Du klev över den under första halvåret. Bra att din man slog till bromsen och kom med andra mer roande alternativ. Jag tycker du fattade helt rätt beslut och jag är glad över att läsa om dina nygamla intressen. Jag önskar dig ett riktigt fint 2015. Hoppas det blir bra med nummer 23 på min bloggfavoritlista. Kram Bosse

skogsfen

3 januari 2015 13:55

Ja Bosse så var det. Jag önskar dig med ett helt underbart 2015. Det var en hedervärd plats trots att jag var så sent ute. Och nu fattar jag vad blå menas ;)
Kramis.

 
Ingen bild

lynx63

2 januari 2015 15:25

Hej hopp på dig vännen. Önskar dig och det dina en god fortsättning på det nya året. Kram och var rädd om dig.

skogsfen

3 januari 2015 13:56

Detsamma till dig.
Kramis.

 
Spanaren

Spanaren

2 januari 2015 17:15

Så fint du har ordat om ditt 2014. Inte backat för något *tumme upp*
Önskar dig världens bästa 2015.
Gott Nytt /kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

skogsfen

3 januari 2015 13:57

Tack Spanarvännen, det samma till dig.
Det bästa till oss, Kramis.

 
Christina

Christina

2 januari 2015 17:29

Vilket år! Ibland undrar man varför livet måste vara så upp och ner hela tiden.... Önskar dig ett fint 2015!
Kram Christina

http://www.blog.christinakarlsson.se

skogsfen

3 januari 2015 13:59

Det samma till dig. Och välkommen till min blogg, kanske har du varit här förut men jag har som sagt varit och utforskat andra områden. Kommer att kika in till dig med.
Kramis.

 
krulli

krulli

3 januari 2015 03:26

Kanske din mamma blir negativ för att hon också ser hur allt förändras. Hon är medveten om det men har svårt att uttrycka det? Vet att min farmor var både aggressiv och negativ den sista tiden i sitt liv. Världens snällaste och gladaste farmor! Men det berodde på hennes demens, tror att den frustrationen man känner kan bli negativitet. Det är inte bara jobbigt för omgivningen utan för den somär sjuk också.. :(

http://krulli.se

skogsfen

3 januari 2015 14:05

Ja visst är det på det viset mamma är dement men hon har alltid varit negativ och rädd. Nu blev det väldigt svåra svängningar i våras och jag förstår att det måste vara svårt även för henne. Det hela vände till det bättre och jag kan tackla det bättre nu, så balansen är bättre. Vet ju att jag inte kan få behålla henne hur länge som helst.
Tror inte heller att du varit här förut så välkommen jag ska kika in till dig med.
Kramis.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skogsfen - 21 november 2016 16:09

...jag skrev ju att jag skulle uppdatera om det blev något täcke eller inte. Här kommer det lite bilder.           Började med att sy remsor till en lång remsa, vek sydde ihop och klippte upp, vek sydde ihop och klippte upp tills det var la...

Av skogsfen - 9 september 2016 16:16

Snart bara om någon timme kommer mitt näst älsta barnbarn på besök. Hon bor numera i England men är hemma på kort besök. Ska bli så kul träffa henne och få höra lite skvaller från England. Jag har fyra barnbarn i ålder mellan 6-24 år Alla åldrar har ...

Av skogsfen - 2 september 2016 10:26

Hej på er! Ja nu börjar alla saker hända. Efter en skön och vilsam sommar börjar livet spåra in i vanor igen. Varje måndag mellan 10:30 till 11:00 läser jag för några intresserade på ett äldreboende, längden av läsningen varierar beroende på åhörar...

Av skogsfen - 31 augusti 2016 12:00

....i en serie som gått på TV, Downton Abbey. Jag brukar inte titta på serier p g a att man måste vänta en hel vecka till nästa o s v. Men i bland har det hänt denna hoppade jag i alla fall över då när den gick på TV. Hörde många kommentarer om den o...

Av skogsfen - 22 augusti 2016 18:48

Hej på er! Ja nu har jag äntligen tagit mig i kragen och satt mig vid datorn. Min sommar har varit fantastisk på många vis, men klart det finns det som inte varit så roligt också.   Först var vi på Kreta i maj hade fint väder och jag lyckad...

Presentation


Jag är som jag skrivit på Presentationen , skrivglad, läsglad, matglad och bara glad

Allt på denna blogg är mitt.

Don't touch my site

SMILE

        

                 

                       
 

Skriv något magiskt ♥

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Kategorier

Du frågar jag svarar.

2 besvarade frågor

Tidigare år

Vem är här?

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

VÄDRET

Rufus.

 

Ronja.

 

Spöket

 


Ovido - Quiz & Flashcards