Skogsfen

Direktlänk till inlägg 12 mars 2013

Fegt och omoget.

Av skogsfen - 12 mars 2013 15:31

I morse när jag gjorde mig i ordning för jobbet så hade jag TV-n på och då tog de upp detta med NÄTHAT. Hann inte skriv något här då men nu tar jag upp det. En trettonårig flicka hade kastat sig framför tåget i fredags för att hon INTE ORKADE LÄNGRE troligtvis var hon utsatt för detta. Så sorgligt, så fruktansvärt sorglig...och hon är inte ensam om att bli utsatt för näthatet, det finns många som blir drabbade. Jag har sett det själv här på bloggen. Jag satt och tittade på nya inlägg och så slängde jag en blick på "de senaste kommentarerna". Där skrev någon

"tro inte du är något jäv.. subba, det bästa vore om du dog" Jag bara stirrade och sen tryckte jag på kommentaren för att komma till den bloggen. Det var en ung flickas blogg hon hade lite småkul för sig och hade många andra som kommenterade och de verkade ha kul tillsammans. Men så mitt i detta stod då denna kommentar som jag reagerat emot. Naturligtvis anonymt, fegt. Hoppas denna flicka inte tog så illa vid sig, utan struntade i fegisen.


Detta är så fult så omoget och så fruktansvärt och kan skada en annan människa för resten av dennes liv. Till och med så illa att de inte vill leva längre. Jag blir så ledsen och känner så för dessa utsatta, som blir tilltufsade och får känna sig så ensamma. Jag skulle vilja göra något för att det inte ska drabba någon men jag vet inte hur eller vad jag kan göra.

 

Har ni något förslag här hur vi tillsammans kan förhindra så att inte någon blir drabbad.

 

Idag skriver jag inte något ord på vägen utan en uppmaning i stället.

 

VAR RÄDDA OM ER OCH OM ALLA ANDRA, VI HÖR IHOP, VI ÄR HÄR FÖR VARANDRA.

Kramar till alla från Skogsfen.

 

 
 
Spanaren

Spanaren

12 mars 2013 17:52

Har läst denna artikel idag och det står att de vet inte om det är självmord eller ... Bara ingen har knuffat henne?!?! Hur som helst detta är tragedi och en lag ska till fort så att de som mobbar går att komma åt. Barn, ungdomar eller vuxna ... det är fegt att inte kunna stå för det ni säger. Sedan detta med ryktessprigning så att det blir fel person som pekas ut ... som i Göterborg. Där blev det massuppror med ungdomar som skulle ha tag i denna tjej. Sedan kom det fram att det var fel tjej. Detta är tragiskt, en tjej som ska blomma ut *snyft* /kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

skogsfen

12 mars 2013 20:26

Nej men hemska tanke då är det ju mord. Tycker detta är så hemskt. Blir både ledsen och arg när jag läser att fina bloggar läggs ner pga detta. Att barn, BARN tar sina liv eller ännu värre tar andras liv.
*snyft*
Kramar till dig från mig.

 
Ingen bild

Bosse Lidén

12 mars 2013 18:00

Man blir verkligen ledsen när man läser om detta hemska. vi måste tillsammans visa att vi inte tolererar det. inte lätt för ungdomarna att stå emot grupptryck. Vi som vuxna borde i alla fall föregå som bra förebilder. Jag blev väldigt ledsen när en bloggvän berättade på min blogg idag att hon råkat ut för det och skulle stänga sin blogg. En jättefin personlig blogg som verkligen behövs här på Blogglandia. Jag känner djup sorg.
Kram på dig.

skogsfen

12 mars 2013 20:22

Ja man blir så ledsen för om något behövs så är det just de som försöker göra något fint och personligt här.
Kram till dig från mig.

 
Agneta

Agneta

12 mars 2013 18:10

Det är vidrigt. Och jag vet inte, jag är inte säker på, vilken är den bästa metoden att bli av med det.....det är alldeles för lätt att spy sin galla på nätet. Jag råkade ut lite grand, bara, för det idag, inte alls via bloggen, men ordvalet var så ohövligt och förnärmande att det kom en liten tår. Och då är jag ändå en förhärdad gammal dam. Nä, fy, man inser att det aldrig kan bli fred på jorden när folk njuter av att vara så elaka mot varandra.
Kramar

http://www.snackskalsdalen.blogspot.com

skogsfen

12 mars 2013 20:20

Här kommer en stor kram från mig till dig. Det är för bedrövligt med all denna mobbing. Önskar dig allt gott och att resten av veckan blir bra, den kan bara bli bättre nu.
Kram från Skogsfen.

 
Ruth

Ruth

12 mars 2013 22:34

Det är så fruktansvärt att sådant sker. Hur man skall förhindra det är inte så enkelt. Föräldrarna måste ha en större insikt i vad barn har för sig på nätet och stoppa det den vägen innan det går för långt. Jag har förfasat mig många gånger över barn från tidig ålder exponerar sig med foton som är väldigt olämpliga, där dem försöker se sexiga och utmanande ut, detta skrämmer mig, tänk om föräldrarna skulle se, då skulle dem bli chockade. Det är så tragiskt med allt det som är så negativt ute på nätet, mobbing förekommer även i vuxenvärden och ute på bloggar trotts att dem bör veta bättre. Det är ingen snäll tid vi lever i.
Ett problem som är för stort för oss att lösa, men vi skall gå före med gott exempel, och fördömma mobbing i alla åldrar.
Krmen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

skogsfen

13 mars 2013 08:33

Ja det är bara för hemskt. Tycker som du att föräldrar har ett ansvar, men ibland är barnen duktiga på att dölja sanningen.
Kramisar.

 
Inger Maryissa

Inger Maryissa

12 mars 2013 22:43

Jo, det är så sorgligt det som hänt denna unga flicka som sedan tog en så drastisk och sorglig utväg...
Förstår inte människor som sysslar med näthat...och medvetet sårar och gör andra människor illa.
Och unga människor är ju dessutom mera sårbara...
kramar

http://ingermaryissa.bloggo.nu

skogsfen

13 mars 2013 08:29

Ja det gör ont i hela mig. Det är inte meningen att vi ska hata, vi ska bry oss om varandra.
Kramar från mig till dig.

 
Spanaren

Spanaren

13 mars 2013 15:47

Mest troligt självmord plus att skolan där tösen gick har blundat för mobbing och mycket mera. Läste någon löpsedel om att skolan är stämd plus att det var en 15-årig kille som mobbade. Om det var denna kille det vet vi inte alls eller ...

Ja hjärtat gråter/kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

skogsfen

13 mars 2013 17:35

Ja, hjärtat gråter/ kram, kram.

 
s

s

13 mars 2013 16:51

Näthatet är förskräckligt tycker jag och alla som råkar illa ut borde ju berätta det här och skulle önska att det fanns en större öppenhet mellan föräldrar och barn. Varför bryr sig inte föräldrar om vad barnen sysslar med? Det gjorde jag när sönerna satt med data hemma.
Vi pratade om det mesta och att kunna hålla ord när man fick veta något var minst lika viktigt. Vi pratade ofta om att vi fanns till för varandra oavsett vad de ställde till med så skulle de alltid kunna komma till oss och få hjälp.
Idag tror jag många barn inte har den här känslan för att våga/vilja be föräldrarna om hjälp. Man måste nog som den som är mest vuxen våga tränga sig på lite försiktigt också.

Visst berör det oss alla när det händer så tragiska saker som med den här flickan *ryser*

Kram/S

http://www.sancha.bloggplatsen.se

skogsfen

13 mars 2013 17:33

Ja absolut visst har föräldrarna ansvar, ska kolla upp vad deras barn håller på med. Men barn är duktiga på att vilseleda föräldrar. Jag känner bara så stor vanmakt jag var tvungen att skriva något.
Kram, kram.

 
tulipaner

tulipaner

13 mars 2013 17:43

Ja jag hörde om detta på radion och blev faktiskt illa berörd!
det så hemskt,och förekommer tydligen ganska ofta.har ju en 17årig son,så jag frågade honom om hur det var där ute på nätet .och han sa just det att dom som skriver en massa sånt ,är ju alltid anonyma.

det ju kanske mycket begärt,men sid ägarna kanske skulle kolla upp vad som skrivs ,förstår att det massor med jobb men kan man rädda liv så är det värt arbetet.och att folk inte kan vara anonyma hur som helst.
Vi har ju ett ansvar som föräldrar och både skola och vi pratar ju om det här,men en del kanske inte alltid har föräldrar som pratar med sina barn om detta och vad följderna kan bli.
viktigt ämne tycker det bra att du tar upp det!

var rädd om dig du med och en när kram

http://tulipaner

skogsfen

13 mars 2013 19:38

Ja detta berörde mig väldigt illa. Men som du skriver alla barn har inte föräldrar som bryr sig. De orkar inte efter arbetet, väljer att tro vad barnen säger. Barnen lär sig snabbt att de får klara sig själva och blir då väldigt sårbara. Men vi får inte glömma att det finns föräldrar som gör allt de kan. Ändå kan det gå fel.
Kram, kram.

 
primrose

primrose

14 mars 2013 21:17

Håller med DIG!
Så läskigt med dessa fega människor, det är dom det är fel på!
Vilka trista liv dom måste ha, om intresset är så sjukt att göra andras liv till ett helvete!
BRA inlägg!
Ha det fint, KRAM Primrose

http://enrosafluga.blogspot.com

skogsfen

15 mars 2013 07:30

Såg i dag på morgonen att en 44-åring har trakasserat henne sexuellt på nätet. Att hennes pappa hade talat med skolan för flera månader sen om att det var något som var fel att hon var mobbad. Skolan gjorde ingenting.
Kram från Skogsfen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skogsfen - 21 november 2016 16:09

...jag skrev ju att jag skulle uppdatera om det blev något täcke eller inte. Här kommer det lite bilder.           Började med att sy remsor till en lång remsa, vek sydde ihop och klippte upp, vek sydde ihop och klippte upp tills det var la...

Av skogsfen - 9 september 2016 16:16

Snart bara om någon timme kommer mitt näst älsta barnbarn på besök. Hon bor numera i England men är hemma på kort besök. Ska bli så kul träffa henne och få höra lite skvaller från England. Jag har fyra barnbarn i ålder mellan 6-24 år Alla åldrar har ...

Av skogsfen - 2 september 2016 10:26

Hej på er! Ja nu börjar alla saker hända. Efter en skön och vilsam sommar börjar livet spåra in i vanor igen. Varje måndag mellan 10:30 till 11:00 läser jag för några intresserade på ett äldreboende, längden av läsningen varierar beroende på åhörar...

Av skogsfen - 31 augusti 2016 12:00

....i en serie som gått på TV, Downton Abbey. Jag brukar inte titta på serier p g a att man måste vänta en hel vecka till nästa o s v. Men i bland har det hänt denna hoppade jag i alla fall över då när den gick på TV. Hörde många kommentarer om den o...

Av skogsfen - 22 augusti 2016 18:48

Hej på er! Ja nu har jag äntligen tagit mig i kragen och satt mig vid datorn. Min sommar har varit fantastisk på många vis, men klart det finns det som inte varit så roligt också.   Först var vi på Kreta i maj hade fint väder och jag lyckad...

Presentation


Jag är som jag skrivit på Presentationen , skrivglad, läsglad, matglad och bara glad

Allt på denna blogg är mitt.

Don't touch my site

SMILE

        

                 

                       
 

Skriv något magiskt ♥

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Kategorier

Du frågar jag svarar.

2 besvarade frågor

Vem är här?

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

VÄDRET

Rufus.

 

Ronja.

 

Spöket

 


Ovido - Quiz & Flashcards