Skogsfen

Direktlänk till inlägg 14 januari 2015

Blev inspirerad av en bloggvän...

Av skogsfen - 14 januari 2015 10:58

...och av Egons härjningar till att skriva en dikt. Plötsligt var känslan tillbaka hur det varit då den 8/1- 2005  när Gudrun blåste ut elen för oss och höll den borta i tre veckor. Något händer inom en när man tvingas leva helt plötsligt på ett helt annat sätt än vad man är van vid och som man tar för givet. Jag kan inte förklara riktigt men det uppstår en maklöshetskänsla, en tröstlöshet, en oföretagsamhet. Inte till att uppfinna saker som underlättade det gjordes hela tiden men inget var roligt. Grannar hjälpte varandra och vänskap och även kärlek spirade i Gudruns fotspår. Man tog dag för dag, kommer strömmen i dag. Nähä en dag till att vänta. För att inte tala om hur det såg ut i skogen runt omkring oss. Inget var sig likt. Vägen ut från vårat var igenblåst av träd som låg som plockepinn två meter högt och  km-vis långt och brett. Men vi var inte skadade våra grannar var inte skadade våra hus hade klarat sig....det var de som det gått värre för. Några dog under stormen, en del efter, i uppröjningsarbetet. En del orkade inte se vad Gudrun gjort med deras skog och valde själva döden. Det var en tid som fick människor att knyta an eller knyta upp relationer till varandra eller till ägor. Det var en period i mångas liv som satte djupa spår och sår.

 

 

Över oss svävar minnet efter Gudrun!

 

Strömlös tystnad tystnaden från förr

öppnade en bortglömd  dörr

glömskans instängdhet tros stängd

icke

vidöppen på en millisekunds sväng

allt finns lagrat någonstans

allt finns där inristat

i hjärnas bark

uppenbarat som skrivit

på pappersark

får

jag tillbaka minnet från då

när vi kämpade mot och för och på

strömlöshetens barrikad  

för överlevnad efter Gudruns nederlag

 

© Skogsfen     

 

 

 
 
TantGlad

TantGlad

15 januari 2015 07:15

Det är fruktansvärt med vad en storm kan ställa till det. Så mycket elände.
Visst knyts människor samman när vi får uppleva samma saker.
Så fin dikt du har skrivet. Tack för den.

Varm kram fina skogsfen

http://tantglad.bloggo.nu

skogsfen

17 januari 2015 12:32

Många tragedier vart det också. En granne (inte av de närmaste) orkade inte med all förstörelse utan valde att sluta sitt liv.
Allt kommer över en när det blåser hårt.
Kramis.

 
Ninnie

Ninnie

15 januari 2015 08:55

En sådan fin dikt. Den fick mig att tänka bakåt ett slag och jag minns det så väl. Visst hände det hemska saker här i Skåne också men minnena bleknar. Ha en riktigt fin dag!

http://enkvinnamittilivet.bloggo.nu

skogsfen

17 januari 2015 12:34

Ja som väl är så bleknar minnena, men så händer något och vips så är de tillbaka.
Kramis.

 
Mia

Mia

15 januari 2015 09:42

Du væcker mina minnen om stormen Gudrun. Jag blev væckt kl 03.30 och fick dra ivæg fyra mil på E4, motorvæg, før att ta mig till min arbetsplats. Hemskt. Mitt førældrahem ligger i ett av de værst drabbade områden. Min far levde, ville inte flytta, trodde att strømmen skulle komma. Men han fick ge sig efter en vecka. Det blev ju alldeles før kallt, æven om han kunde elda med ved.

Huu, inga roliga minnen. Naturen,ja, som det såg ut... ;-)

http://miatankar.wordpress.com

skogsfen

17 januari 2015 12:35

Ja vi är många som minns Gudrun.
Kramis.

 
Lotta

Lotta

15 januari 2015 14:13

Vilken fin dikt! Duktig du är. Det är många som är tacksamma över att Egon var lite mera ödmjuk än sin syster Gudrun. Alla våra brukare på min runda hade strömmen kvar och det var inte dåligt med tanke på att det blåste kraftigt bitvis.

Lite sol nu skulle kännas riktigt härligt!

önskar dig en bra dag!

Kram

http://www.tankarombilder.blogg.se

skogsfen

17 januari 2015 12:36

Så skönt att ni fick behålla elen. här var vi strömlösa nästan ett dygn. Låt solen komma NU.
Kramis.

 
Christina

Christina

15 januari 2015 18:45

Vackert! Allvarsamt och fint på samma gång. Tycker om.
Kram Christina

http://www.blog.christinakarlsson.se

skogsfen

17 januari 2015 12:39

Det var du som inspirerade mig med din kaffelyrik, du och Egon ;). Tack för det.
Kramis.

 
Ingen bild

Bosse Lidén

16 januari 2015 10:57

Du öppnade även en dörr till mitt minne. Ofattbart att det gått tio år. Jämfört med dig kom vi undan lättare. Men det var tufft utan både värme och vatten från vår brunn under några dygn. Vilka naturkrafter det finns. Glad att läsa en dikt från din penna igen. Helgkram Bosse

skogsfen

17 januari 2015 12:41

Ja tio år går fort. Nu har man vant sig vid hur skogen ser ut, men i början hittade man inte allt var omändrat eller borta.
Kramis.

 
Eivor

Eivor

17 januari 2015 10:05

Häromdagen trodde man nästan Gudrun var på besök igen men tack och lov var det bara ett dygn och inte lika kraftig heller.
Snön är borta nu, lite vita plättar här och där bara. Idag är det sol.
Ja hoppas verkligen folk matar dem hela vintern annars är det synd om dem när de hittat en plats de återvänder till.

Ha en fin lördag
Kram

http://www.ullsag.bloggo.nu

skogsfen

17 januari 2015 12:44

Vi köpte nya fågetmatare i går, för de gamla blev lite åtgångna av Egon.
Snön är borta här med syn tycker jag, blir ljusare när det är snö.
Kramis.

 
Tove Olberg

Tove Olberg

20 januari 2015 13:35

Jättehärlig text att läsa, du får till det så fint här med minnet av Gudrun!
Kram

http://toveolberg.blogspot.se

skogsfen

29 januari 2015 14:11

Minnen som kommer varje gång det blåser.
Kramis.

 
Tove Olberg

Tove Olberg

20 januari 2015 13:36

Moss-stenen du har i headerbilden är helt ljuvlig! :)

http://toveolberg.blogspot.se

skogsfen

29 januari 2015 14:16

Ja som om det skulle dyka upp ett troll bakom. Det går sägner om troll här i trakten, om att trollen lade ut sitt guld i solen. När man är ute på sjön och tittar upp mot berget så gnistrar det fortfarande av "guld" på en viss sträcka.
Kramis.

 
Spanaren

Spanaren

22 januari 2015 14:11

Så vacker sten du har som headerbild!!!!
Kan inte med Häckner så jag går hit och läser i stället.
Underbar dikt kära vän *tack*
Har du slutat upp med att skriva i Poeter? Det går väl att lägga in några alster/vecka gratis eller hur ;.) Ha en bra dag/ kram

Ps Vill se din dikt i Poeter

http://spanaren55.bloggplatsen.se

skogsfen

29 januari 2015 14:20

Ja vi har fin natur runt omkring här läs svaret till Tove där skriver jag om trollen i Kopparhatt. Som ligger ett stenkast från oss.
Kramis.

 
Kaela

Kaela

22 januari 2015 17:43

En riktigt härlig underbar dikt!
Du kan du!

Kramar om dig!

http://kaela.bloggplatsen.se

skogsfen

29 januari 2015 14:21

Kram på dig Kaela.

 
Ingen bild

lynx63

24 januari 2015 22:15

Å så fint du har skrivit, hoppas att du har det bra och att det inte blåser någon gubbe eller gumma hos dig. Stor varm kram från mig till dig.
KRAAAM =)

Ps Ha en fin söndag Ds

skogsfen

29 januari 2015 14:22

Nu har vi snö och kallt.
Kramis.

 
Ingen bild

tulipaner

25 januari 2015 14:01

så hemskt! vi här uppe har klarat oss från såna stormar hitills.
men det måste ha varit ett hjälplöst tillstånd för er!

kanon dikt!!!

skogsfen

29 januari 2015 14:22

Ja Gudrun satte djupa spår.
Kram från Skogsfen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skogsfen - 21 november 2016 16:09

...jag skrev ju att jag skulle uppdatera om det blev något täcke eller inte. Här kommer det lite bilder.           Började med att sy remsor till en lång remsa, vek sydde ihop och klippte upp, vek sydde ihop och klippte upp tills det var la...

Av skogsfen - 9 september 2016 16:16

Snart bara om någon timme kommer mitt näst älsta barnbarn på besök. Hon bor numera i England men är hemma på kort besök. Ska bli så kul träffa henne och få höra lite skvaller från England. Jag har fyra barnbarn i ålder mellan 6-24 år Alla åldrar har ...

Av skogsfen - 2 september 2016 10:26

Hej på er! Ja nu börjar alla saker hända. Efter en skön och vilsam sommar börjar livet spåra in i vanor igen. Varje måndag mellan 10:30 till 11:00 läser jag för några intresserade på ett äldreboende, längden av läsningen varierar beroende på åhörar...

Av skogsfen - 31 augusti 2016 12:00

....i en serie som gått på TV, Downton Abbey. Jag brukar inte titta på serier p g a att man måste vänta en hel vecka till nästa o s v. Men i bland har det hänt denna hoppade jag i alla fall över då när den gick på TV. Hörde många kommentarer om den o...

Av skogsfen - 22 augusti 2016 18:48

Hej på er! Ja nu har jag äntligen tagit mig i kragen och satt mig vid datorn. Min sommar har varit fantastisk på många vis, men klart det finns det som inte varit så roligt också.   Först var vi på Kreta i maj hade fint väder och jag lyckad...

Presentation


Jag är som jag skrivit på Presentationen , skrivglad, läsglad, matglad och bara glad

Allt på denna blogg är mitt.

Don't touch my site

SMILE

        

                 

                       
 

Skriv något magiskt ♥

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Kategorier

Du frågar jag svarar.

2 besvarade frågor

Vem är här?

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

VÄDRET

Rufus.

 

Ronja.

 

Spöket

 


Ovido - Quiz & Flashcards